NUMERY ARCHIWALNE

OkoLicaStrachu#1OkoLica Strachu
Numer pierwszy (marzec 2016)
POBIERZ

Dane:
Ilość stron: 112 Okładka: miękka, foliowana
Rozmiar: A5 (148×210)
Druk i grafiki – czarno biały

Na 112 stronach znajdziecie opowiadania, felietony i artykuły zarówno uznanych polskich twórców, jak i debiutantów. W tym numerze zapraszamy do świata weird fiction, ghost story, noir i pulp kryminału. Obok opowiadań, ważnym elementem czasopisma jest dział publicystyki. Znajdziecie tam wywiad z Krzysztofem Azarewiczem, felietony i artykuły naukowe. Codzienna rzeczywistość miesza się z mroczną strefą horroru i kryminału. Grafika uświetniająca pierwszy numer OkoLicy Strachu została wykonana przez Darka Kocurka. Jego prace zdobią książki wydawnictw takich jak: Albatros, Videograf, Gmork czy Czarny Pies. Grafiki firmy Darek Kocurek Digi Art, to głównie okładki do powieści grozy, kryminałów i SF.

Spis Treści:
OPOWIADANIA:
Marek Stelar „Trzeba kaszleć”
Wojciech Chmielarz „Kobiety Błogosławionych” cz.1
Mariusz „Orzeł” Wojteczek „Dreszcze”
Wojciech Gunia „Droga bez nazwy”
Juliusz Wojciechowicz „Układ”
Krzysztof Ceran „www .cień.nad.cobbsport.com”
Piotr Borlik „Konstanca”

Norbert Góra — POEZJE

Krzysztof Azarewicz — WYWIAD

PUBLICYSTYKA:
Filip Szyszko „Za drzwiami prosektorium. Wszystko co zawsze chciałeś wiedzieć o balsamistaach i laborantach, ale bałeś się zapytać”
Kazimierz Kyrcz „Strachy duże i małe. Podróż zwana koszmarem”
Krzysztof „Korsarz” Biliński „Powieść okultystyczna”
Simon Zack „Drrt, drrt”
Piotr Borowiec „Transylwania nad Tamizą. Londyn w klasycznej literaturze grozy” cz.1
Magdalena Paluch „Pisarze oczami czytelników”
Mariusz „Orzeł” Wojteczek „Ilu jest Kingów w polskiej grozie”

OPINIE:
Horror Online
Creatio Fantastica
Grabarz Polski


OkoLicaStrachu#2OkoLica Strachu
Numer drugi (czerwiec 2016)
POBIERZ

Dane:
Ilość stron: 136 Okładka: miękka, foliowana
Rozmiar: A5 (148×210)
Druk i grafiki – czarno biały

Drugi numer kwartalnika „OkoLica Strachu”. Na 138 stronach znajdziecie siedem opowiadań, dwa wywiady i dziesięć felietonów. Na szczególną uwagę zasługuje niepublikowane dotąd w Polsce opowiadanie A. Crowleya Alegoria. Dla fanów horroru lat 90tych, przygotowaliśmy wywiad z Guyem N. Smithem, autorem wydanych przez Phantom Press blisko trzydziestu horrorów. Autorem grafiki zdobiącej okładkę drugiego numeru jest Peter Stanimirov, bułgarski grafik, autor min: okładek do książek Stephena Kinga.

Spis Treści:
OPOWIADANIA:
Tadeusz Oszubski „Pod mostem”
Agnieszka Kwiatkowska „Uczeń”
Wojciech Chmielarz „Kobiety Błogosławionych” cz. 2
Aleister Crowley „Alegoria”
Marta M. Lasik „Matka”
Michał Jadczak „Eksperyment profesora Schaffera”
Kazimierz Kyrcz Jr & Michał J. Walczak „Ta bólu rasa”

WYWIADY:
Stefan Darda — Ballady pisane prozą
Guy N. Smith — Życie wypełnione pracą i hobby

PUBLICYSTYKA:
Filip Szyszko „Za drzwiami prosektorium. Co cię czeka po śmierci?”
Sylwia Jankowy „Dybuk dawniej i dziś”
Kazimierz Kyrcz Jr „Strachy małe i duże. Groza vs poza”
Justyna Czupiłka „Groza w sztuce obecnej w przestrzeni miejskiej”
Magdalena Ślęzak „Feminizm i szowinizm – kobieca tożsamość wczoraj i dziś”
Dorota Wasiucionek „…bo to zła kobieta była, czyli o wizerunku postaci kobiecych w polskim horrorze”
Krzysztof „Korsarz” Biliński „Z kształtem przeciw chaosowi”
Magda Nabiałek „Sceniczna wizja wstrętu. Dramaty mistyczne Juliusza Słowackiego w perspektywie filozofii Georges’a Bataille’a”
Mariusz „Orzeł” Wojteczek „Czy horror potrafi nas jeszcze zaskoczyć?”
Marek Stelar „Seks i książki”

OPINIE:
Horror Online
Pożeracz światów
Wielki Buk
Bramy Grozy
Creatio Fantastica


OkoLicaStrachu#3OkoLica Strachu
Numer trzeci (wrzesień 2016)

Dane:
Ilość stron: 146 Okładka: miękka, foliowana
Rozmiar: A5 (148×210)
Druk i grafiki – czarno biały

Trzeci numer OkoLicy Strachu. Na 146 stronach znajdziecie osiem opowiadań, wywiad i siedem tekstów publicystycznych. Ponownie na naszych stronach gości Aleister Crowley z niepublikowanym dotychczas w Polsce opowiadaniem „Niewystarczająco dobry”. Na szczególną uwagę zasługuje duży wywiad z Magdaleną Kamińską autorką monografii „Upiór w kamerze. Kulturowy zarys historii kina grozy”. Autorem grafiki zdobiącej okładkę jest Chris Mars amerykański muzyk i artysta.

Spis Treści:
OPOWIADANIA:
Joanna Łańcucka „Włosy”
Aleksandra Zielińska „Igła w oku wielbłąda”
Aleister Crowley „Niewystarczająco dobry”
Karol Zdechlik „Kiedy wszyscy wrócimy do domu”
Krzysztof Wroński „To, co za drzwiami czeka”
Juliusz Wojciechowicz „Zwłoki najlepiej pociąć w wannie”
Artur Urbanowicz „Randka”
Iwona Mejza „Komisarz Jodła na tropie. Jesień życia”

WYWIAD:
Magdalena Kamińska — Upiór w kamerze

PUBLICYSTYKA:
Agnieszka Brodzik „Ballada o czarnym Rolandzie”
Olga Kowalska „Rączka czy nóżka. Czyli o postaci kanibala w literaturze popularnej”
Kazimierz Kyrcz Jr „Strachy duże i małe. Cycki”
Ksenia Olkusz „Wędrówki potworów”
Piotr Borowiec „Transylwania nad Tamizą. Londyn w klasycznej literaturze grozy” cz. 2
Mikołaj Kołyszko „Groza zawsze będzie święta”
Mariusz „Orzeł” Wojteczek „Słowiańska groza”

OPINIE:
Carpe Noctem
Pożeracz światów
Bramy grozy
Grabarz Polski
Horror Online


49f5ddc14b9a9ed6afd2374761d3OkoLica Strachu
Numer czwarty (grudzień 2016)

Dane:
Ilość stron: 158 Okładka: miękka, foliowana
Rozmiar: A5 (148×210)
Druk i grafiki – czarno biały

„Jeżeli ktoś ma jeszcze wątpliwości, z jakiej półki OLS jest pismem, to proszę, niech sobie rzuci okiem na okładkę wydania specjalnego. Stężenie nazwisk (NAZWISK) kultowych w świecie horroru (czy w ogóle fantastyki) na cm2 powierzchni rozkłada na łopatki (a potem dobija uderzeniem z buta) chyba każde pismo o tematyce fantastycznej, wydawane obecnie w Pl.”

Wojciech Gunia autor „Nie ma wędrowca”

OPOWIADANIA:
Piotr Kulpa “Teoria rzeczy.Bismarck”
Robert Shearman „Do diabła z tym wszystkim” (opowiadanie z nagrodzonego zbioru Tiny Deaths – World Fantasy Award 2008 – niepublikowane w Polsce jak wszystkie opowiadania numeru)
Guy N. Smith “Pod niebieskim kocykiem”
Thomas Ligotti “Mam szczególny plan dla tego świata” (ze wstępem Wojciecha Guni)
Mort Castle “Obóz Cyganów”
Mariusz „Orzeł” Wojteczek „Ludzie jak psy”
Marcelina Lewandowska „Cień zamku”
Jacek Piekiełko „Na dnie jeziora”
Artur Jastrzębowski „Suplhuris olfactus”

KOMIKS :
Joanna Łańcucka „Supergruba”

WYWIADY:
Ramsey  Campbell
Edward Lee

PUBLICYSTYKA:
Magdalena Kwiatkowska „Czarownica wyzwolona i zombie imigrant, czyli polityka w filmie grozy”
Krzysztof Grudnik „Niesamowita, czyli jaka? O granicach literatury niesamowitej”
Filip Szyszko „Za drzwiami prosektorium. Efekty działalności zła”
Piotr Borowiec „Transylwania nad Tamizą. Londyn w klasycznej literaturze grozy” cz.3
Olga Kowalska „Ludzka pożywka, czyli Nadczłowiek i industrializacja ciała”
Kazimierz Kyrcz Jr „Strachy małe i duże. Mieć czy mieć więcej?”

„Poczynając od logo, cover artu, po sam układ magazynu, jego skład i wykonanie, widać wyraźnie, że nikt nie myślał tutaj o niszowym zinie, tylko profesjonalnym czasopiśmie, które powinno zadowolić wszystkich grozomaniaków. Wszystkich, oczywiście, się nie uda, ale jedno jest pewne – w tej chwili, to najlepiej przygotowany i wydany periodyk tego typu.”

Horror Online

„Pierwsza przechadzka po “OkoLicy Strachu” zachwyca, toteż jeśli tylko Wydawca utrzyma poziom (a nie ma powodów, dla których nie byłby do tego zdolny) kolejne numery mogą, pod wpływem presji czytelników, przeistoczyć się z kwartalnika w miesięcznik. Na rodzimym rynku wydawniczym niewiele jest bowiem periodyków, który dorównywałyby temu pismu rozmachem wizji i bogactwem treści.”

Grabarz Polski

„Imponujący rezultat, jaki osiągnęli tworzący czasopismo redaktorzy i autorzy, bez wątpienia zostanie powielony w kolejnych numerach. Znakomity start to dopiero początek długiej (mam nadzieję) drogi i kolejnych sukcesów”

Ksenia Olkusz – Creatio Fantastica


Dane:
Ilość stron: 148 Okładka: miękka, foliowanaokladka5-str1_kb
Rozmiar: A5 (148×210)

Druk i grafiki – czarno biały

 

OPOWIADANIA:
Marianna Szygoń „Zbrodnia niedoskonała”
Tomasz Krzywik „Mrok, który pochłania”
Damian Zdanowicz „Pokrewieństwo z pustką”
Marek Grzywacz „Oczy ognia”
Wojciech Gunia „I kiedy płomienie”
Marek Stelar „Sam przeciw wszystkim”
Kenneth Grant „Talizman”
Paweł Lach „Coś, co nie powinno istnieć”

WYWIADY:
Paco Cabezas
 „Seks i filmy, to jest właśnie to, co głównie robię”

Małgorzata Saramonowicz „Gdyby Edgar Allan Poe miał córkę …”

PUBLICYSTYKA:
Małgorzata Saramonowicz
i Mikołaj Kołyszko „Przerażająca wiara dawnych Słowian”

Olga Kowalska „Wendigo – W szponach gorączki głodu”
Piotr Borowiec „Sztuczne raje, prawdziwe piekła. Klasyczna literatura grozy wobec środków psychoaktywnych (cz. 1)”
Wanda Dittrich „Dziwolągi – próba syntezy”
Krzysztof „Korsarz” Biliński „Muzyka tchnąca grozą (cz.1) -Teoria i klasyka”
Dominik Łuszczyński „Horror zilustrowany, czyli o grozie w komiksach (cz.1) Złota Era lat 40. i 50. XX w.”
Simon Zack „Filmowe potwory”

 

„Odkrycie dla świata literatury rzeczywistości kreowanej przez umysł w odmiennych stanach świadomości było zasługą wczesnych romantyków. Piękne wizje, enigmatyczne marzenia, niepokojące halucynacje – wszystko to otwierało drogę fantastyce, dla której anormalne stany psychiki stanowiły i stanowią nadal wdzięczny temat. Zresztą nie mogło być inaczej, literatura fantastyczna w swojej najmroczniejszej postaci reagowała na zmiany społeczne. Podstawową funkcją, z pozoru tylko paradoksalną, fikcji spekulatywnej jest komentowanie procesów zachodzących w świecie realnym. W tym przypadku w sposobie korzystania ze środków odurzających, a przede wszystkim – z ich coraz większego katalogu i zmiennej dostępności.
W 1849 roku wprowadzono pojęcie alkoholizmu. W 1839 roku próby ograniczenia zbytu opium w Chinach doprowadziły do wybuchu wojny. W 1860 roku Albert Niemann po raz pierwszy zsyntezował kokainę. W 1887 roku niemiecki farmaceuta Louis Lewin opisał efekty, jakie wywoływał kaktus nazywany przez amerykańskich Indian peyotlem. Rok wcześniej brytyjski parlament przyjął ustawę „The Pharmacy Act 1868”, pierwszy krok ku całkowitej prohibicji narkotykowej. Ustawa ta ograniczała sprzedaż wielu trucizn i niebezpiecznych substancji tylko do punktów prowadzonych przez uprawnionych aptekarzy”

Frg. Piotr Borowiec – Sztuczne raje, prawdziwe piekła

„Wendigo, Witiko, Windego… To wszystko nazwy lodowego głodu – imiona nadane głodowemu potworowi, a także uczuciu, które tego potwora budzi. Jest tych imion zresztą znacznie więcej, każde zaś pozlepiane z podobnie brzmiących cząstek indiańskiego narzecza Chippewa, używanego przez plemiona Algonkinów z kanadyjskiej północy. Bezpośredniego tłumaczenia tych imion nigdy nie poznaliśmy, choć wiemy, że samo słowo „Wendigo” oznacza między innymi sowę. Być może użyto go w celu nazwania naszego potwora przez te wielkie, przekrwione oczy, które wywołuje zazwyczaj głód? Przez szalone spojrzenia, nieobliczalne i uważne zarazem, jak u nocnego drapieżnika? Wendigo także jest drapieżnikiem – to potwór z krwi i kości, kanibal, wiecznie nienasycony ludożerca. To fizyczna manifestacja głodu tak wielkiego, że aż niemożliwego do odparcia. Przez wieki Wendigo był jedynie miejscową legendą. Przywiązany był on do konkretnego obszaru na mapie i tylko tam spotykany: na dalekiej północy, pośród kanadyjskich lasów, na niemal podbiegunowych ostępach dystryktu Athabasca, gdzie zima trwa nierzadko pół
roku, a śnieg potrafi udusić swym nadmiarem nie tylko ludzi, ale też wszystko to, co stanowi ich pożywienie. To właśnie tam pojawiła się i ożyła legenda o istocie, której należy się strzec wraz z nadejściem zimy: legenda o potworze, którego przybycie zapowiada burczący brzuch.”

Frg. Olga Kowalska – Wendigo- W szponach gorączki głodu

„Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo demoniczna i przerażająca była religia naszych słowiańskich przodków. Wiele rodzimych ruchów newage’owych chciałoby wierzyć, że przedchrześcijańskie społeczności Słowian przypomniały hipisowskie, miłujące naturę komuny. Co całkiem zabawne, jeśli w szkołach w ogóle wspomina się o społeczności Słowian, to lansowana jest właśnie taka wizja. Uśmiechnięci ludzie ubrani w białe szaty wykonane czystego lnu, składający ofiary z miodu, sera i zbóż, plecący wianki w Noc Kupały i szukający kwiatu paproci. W tej wizji najmroczniejszym aspektem kultu było nocne skakanie przez ogniska i wróżenie przebiegu działań wojennych z chodu czarnego konia. Taki obraz słowiańskiego świata jest, delikatnie mówiąc, niepełny (jeśli nie zwyczajnie fałszywy). Słowiańska religia prezentowała niezwykle przerażającą wizję rzeczywistości, a jej rytuały bynajmniej nie ograniczały się do zostawiania skrzatom miski miodu…”

Małgorzata Saramonowicz i Mikołaj Kołyszko – Przerażająca wiara dawnych Słowian


Dane:
Ilość stron: 154 Okładka: miękka, foliowana
Rozmiar: A5 (148×210)

Druk i grafiki – czarno biały

 

OPOWIADANIA:Kenneth Grant „Nekromancja”
Grzegorz Gajek „A diabeł kroczy między wami”
Dawid Kain „Pan Kukiełka”
Krzysztof A. Zajas „Huba”
Przemysław Karbowski „Giermek i śmierć”
Agnieszka Osikowicz-Chwaja „Gorączka”
Krzysztof Grudnik „Spotkanie po latach”
Jakub Tyszkowski „1941”

WYWIADY:
Aleksandra Saługa „Rynek książki nie znosi próżni”
Jack Ketchum, Steve Mayes, Russell Moore „Cover”
Łukasz Szałankiewicz „ZENIAL”

PUBLICYSTYKA:
Olga Kowalska „U bram szaleństwa: Witajcie w Bedlam”
Dominik Łuszczyński „Horror zilustrowany, czyli o grozie w komiksach (cz.2) Zapaść i odrodzenie”
Simon Zack „Filmowe potwory – Quo Vadis, Ridleyu?”
Jacek Radzymiński „Prawdziwe Archiwum X”
Lidia Urbańczyk-Tulik „Nowe metody budzenia grozy w literaturze dla dzieci”
Marcin Knyszyński „Nie ma absolutu. Adam Wiśniewski-Snerg i jego filozofia”

KOMIKS:
Joanna Łańcucka
„Kijowskie wiedźmy”